Zvoki pomladi izginjajo

Predvsem spomladi, ko se vrnejo selivke, nam dneve popestri glasno petje številnih vrst ptic. Ste opazili, da v zadnjih letih ti napevi postajajo vse tišji in manj raznovrstni?

Zaradi vsesplošnega upada populacij ptic in sprememb v združbi zaradi globalnih podnebnih sprememb so se zvočne lastnosti v krajini spremenile, spremembe pa pričakujemo tudi v prihodnje. Večina novih raziskav kaže, da se spomladanski zvoki spreminjajo – v severni Ameriki in Evropi ptičji napevi ob zori postajajo tišji in manj raznovrstni.

Če nam zaskrbljujoče številke objavljene v Rdečem seznamu ogroženih vrst ptic niso odprle oči, nas bodo morda naša ušesa »pripeljala« do spoznanja, da je čas za spremembe. Vedno tišja pomlad opozarja na negativne spremembe v našem okolju, ki jih ne smemo ignorirati.

Spremembe zvočnih lastnosti krajine med drugimi raziskuje mednarodna ekipa raziskovalcev pod vodstvom Univerze Vzhodna Anglija (UEA). Razvili so novo tehniko za prepoznavanje sprememb zvočnih lastnosti krajine in rekonstruirali zvočne posnetke za več kot 200.000 območij v zadnjih 25 letih. Uporabili so kombinacijo podatkov iz vsakoletnih popisov ptic opravljenih v Severni Ameriki in Evropi (tudi podatke Slovenskega indeksa ptic kulturne krajine, popisa, ki ga pri nas izvajamo že od leta 2007) in zvočnih posnetkov posameznih ptic v naravi.

Za rekonstrukcijo zgodovinskih posnetkov so uporabili zvočne posnetke s spletne podatkovne baze z napevi in oglašanjem ptic Xeno-canto in podatke zbrane med vsakoletnimi popisi.

Ugotovili so vsesplošen upad v zvočni raznovrstnosti in intenziteti zvočne krajine, ki so posledica sprememb in sestave skupnosti ptic, rezultati pa sovpadajo z upadom populacij ptic. Pomlad postaja vse tišja in tako je ključna povezava med človekom in naravo vedno bolj oskrunjena.

Ptičje petje je eno izmed ključnih zvokov v naravi, ki vpliva na izboljšanje našega počutja in vzpostavljanje ter ohranjanje naše povezave z naravo. Zaradi hitre urbanizacije, spremenjenih družbenih norm in vse več preživetega časa za raznimi elektronskimi napravami smo ljudje danes premalo v stiku z naravo.

»Zmanjševanje povezanosti človeka z naravo prispeva h globalni okoljski krizi. Če smo premalo v stiku z naravo, nam lahko zanjo postaja vseeno in posledično ne opazimo številnih groženj, ki bodo imele velik vpliv tudi na nas.« je povedala dr. Morrison, raziskovalka UEA.

Če groženj ne bomo prepoznali in se jih zavedali bomo težko uvajali spremembe s katerimi jih bomo odstranili ali vsaj omilili. Zato preživljajmo čas v naravi, bodimo pozorni na morebitne spremembe in opazujmo ptice, ki so odlični indikatorji stanja narave. Potrudimo se, da bo vsak posameznik po svojih močeh čim več prispeval k ohranjanju narave.

Pripravljeni, pozor… pomlad!

Ali ste pripravljeni na novo sezono? Dnevi so vedno daljši, kar je vsekakor znak, da je pomlad že skoraj pred vrati in s tem tudi začetek letošnje raziskave Pomlad prihaja!

Pomlad prihaja! (ang. Spring Alive) je mednarodni projekt, s katerim spodbujamo zanimanje otrok za naravo in ohranjanje ptic selivk ter sodelovanje pri različnih aktivnostih, ki so povezane z varstvom ptic in njihovih življenjskih okolij.

Z beleženjem prvih opazovanj kmečke lastovke, bele štorklje, kukavice, hudournika in čebelarja na spletni strani www.springalive.net otroci, učitelji in družine iz Evrope, Osrednje Azije in Afrike ustvarjajo zemljevid neverjetnih potovanj, ki jih vsak dan opravijo te ptice.

2015_3_2_kmecka_lastovka_SASpoznajte vaše lastovke!

Vam je bila lanskoletna tema »Uredite pticam prijazen vrt/balkon« všeč? Menimo da, saj smo lansko leto, med drugim, v risarskem natečaju prejeli največje število risb.
Zdaj pa je že čas za novo temo, pomlad se namreč hitro bliža! Letos bomo skupaj bolje spoznavali naše pernate »sosede« in ugotavljali, kakšno je njihovo življenje. Tema letošnje pomladi je namreč »Lastovke v moji soseski«. Vabimo vas, da spomladi in zgodaj poleti opazujete, kaj se dogaja s kmečkimi ali/in mestnimi lastovkami v vaši soseski, spremljate njihovo gnezditev in kaj vse počnejo v času, preden se jeseni spet odpravijo na dolgo selitveno pot.

Želiš sodelovati v natečaju?

Bi želeli sodelovati v katerem izmed natečajev, ki jih pripravljamo za vas vso pomlad? Risarski natečaj smo že razpisali, več informacij pa najdete tukaj. Kmalu vas bomo povabili tudi na tedenski fotonatečaj na Flickr-u. Torej, pripravite se na ponovno srečanje z znanilkami pomladi. Še malo, pa bodo spet tu!

Spremljaj prihod pomladi skupaj z Zuri in Fortuno

Naši mladi beli štorklji iz Ponove vasi pri Grosupljem, kateri sta se na selitev podali 10. avgusta lansko leto sta uspešno prispeli v Afriko in prav kmalu se bosta že podali nazaj proti Evropi. Vendar, kako to vemo? Mladi štorklji smo opremili z oddajnikom in tako vemo vsak premik, ki ga napravita. Štorklji lahko spremljate na naši spletni strani in tako skupaj z njima spremljate tudi prihod pomladi!

Več informacij o akciji Pomlad prihaja lahko najdete na spletni strani www.springalive.net.