OLIVIER MESSIAEN
– ORNITOLOŠKI SKLADATELJ

// Petra Vrh Vrezec

Francoski skladatelj OIVIER MESSIAEN je bil velik navdušenec nad pticami in ptičjim petjem. Na izletih in potovanjih je zbiral in si natančno zapisoval petje ptic v njihovem naravnem okolju, kar je bila osnova za njegova obsežna glasbena dela. foto: Wikipedija

Francoski skladatelj OIVIER MESSIAEN je bil velik navdušenec nad pticami in ptičjim petjem. Na izletih in potovanjih je zbiral in si natančno zapisoval petje ptic v njihovem naravnem okolju, kar je bila osnova za njegova obsežna glasbena dela.
foto: Wikipedija

Olivier Messiaen (1908–1992) je bil ne samo eden največjih francoskih skladateljev 20. stoletja, marveč tudi dober ornitolog in velik ljubitelj ptic, h katerim se je zatekal po skladateljski navdih za svoja velika in svetovno znana glasbena dela.

O NJEGOVEM ŽIVLJENJU

Z enajstimi leti se je vpisal na Pariški glasbeni konservatorij in tako imenitno napredoval v usvajanju novih znanj, da je leta 1924, star samo 15 let, prejel drugo nagrado na tekmovanju v harmoniji. Leta 1930 je osvojil prvo nagrado v kompoziciji ter dokončal študij kompozicije in orgelske igre. Leta 1932 se je poročil z violinistko in skladateljico Claire Delbos. Njun srečni zakon ga je navdihoval za dela, ki jih je pisal za svojo ženo. Žal pa se je zakon tragično končal, ko je žena po operaciji izgubila spomin in preostanek življenja preživela v umobolnicah.

V 2. svetovni vojni je bil vojni ujetnik v nemškem taborišču Görlitz na meji s Poljsko. Med zaporniki je kmalu spoznal glasbenike: violinista, violončelista in klarinetista. Za to inštrumentalno zasedbo, vključujoč sebe kot pianista, je v zaporu skomponiral Kvartet za konec časov (Quatuor pour la fin du temps) in ga v nemogočih razmerah krstno izvedel januarja 1941 pred občinstvom zapornikov in paznikov. Nedolgo po tem je bil izpuščen in ko se je vrnil v Pariz, so ga imenovali za profesorja harmonije, leta 1966 pa za profesorja kompozicije na pariškem konservatoriju. Vse od leta 1931 dalje je bil organist v pariški cerkvi Église de la Sainte-Trinité, in to kar 60 let. Kot profesor je odprl odre številnim učencem, med njimi tudi pianistki Yvonne Loriod, ki je po smrti prve žene postala njegova druga žena. Z njo je zaradi koncertov in glasbenih prireditev veliko potoval po svetu in te priložnosti izkoristil za obisk narave in spoznavanje ptic.

Motiv petja KOBILARJA (Oriolus oriolus) iz stavka Kobilar (Le loriot) iz cikla Katalog ptic. Ptičje petje, ki ga igra pianistova leva roka (note na spodnjem notnem črtovju), ponazarja temeljne note kobilarjevega petja. ilustracija: Jan Hošek

Motiv petja KOBILARJA (Oriolus oriolus) iz stavka Kobilar (Le loriot) iz cikla Katalog ptic. Ptičje petje, ki ga igra pianistova leva roka (note na spodnjem notnem črtovju), ponazarja temeljne note kobilarjevega petja. ilustracija: Jan Hošek

PTIČJE MUZE

Ptičje petje je Messiaena navduševalo že od malih nog. Očaran nad pticami in njihovim raznolikim petjem je postal po zaslugi svojega učitelja Dukasa, ki je svoje učence pozival, naj “poslušajo ptice”. Messiaen je tako v nekatere svoje zgodnje skladbe vključil stilizirano ptičje petje. Njegove uglasbitve ptičjega petja pa so z leti postajale vse bolj izpopolnjene, podobne pravim ptičjim oglašanjem. S skladbo Prebujanje ptic (Le réveil des oiseaux) iz leta 1953 je ta proces dosegel zrelost, saj je delo skoraj v celoti sestavljeno iz ptičjega petja. Od tega obdobja naprej je Messiaen ptičje petje vključeval v vse svoje skladbe in sestavil več glasbenih del, v katerih so ptice zastopane tako v naslovu kot v vsebini; na primer zbirka trinajstih skladb za solo klavir Katalog ptic (Catalogue d’Oiseaux), Vrtna penica (La fauvette des jardins), Eksotične ptice (Oiseaux Exotiques), v mnogih skladbah je posamezne stavke posvetil kosu (Turdus merula) idr. Angleški kritik je o njem napisal: »Messiaen je bolj vesten ornitolog kot katerikoli skladatelj doslej in bolj glasbeni opazovalec ptičjega petja kot katerikoli ornitolog.«

Motiv petja KOBILARJA (Oriolus oriolus) iz stavka Kobilar (Le loriot) iz cikla Katalog ptic. Ptičje petje, ki ga igra pianistova leva roka (note na spodnjem notnem črtovju), ponazarja temeljne note kobilarjevega petja. foto: Wikipedija

Motiv petja KOBILARJA (Oriolus oriolus) iz stavka Kobilar (Le loriot) iz cikla Katalog ptic. Ptičje petje, ki ga igra pianistova leva roka (note na spodnjem notnem črtovju), ponazarja temeljne note kobilarjevega petja.
foto: Wikipedija


Veliki skladatelj in ornitolog je obiskal različne kraje v Franciji, da bi opazoval in slišal različne vrste ptic. Potoval je tudi po svetu, obiskoval naravne parke in spoznaval nove ptičje vrste ter njihovo petje. Žena Loriod je hodila z njim in mu pomagala pri podrobnih študijah ptičjega petja ter petje snemala na kasete. Tako v Franciji kot v tujini je vedno s seboj nosil zvezek in si vanj zapisoval ptičje napeve. Ko je ustvarjal nove skladbe, je vanje vključeval prepise teh napevov, kar je tudi ena njegovih inovativnih glasbenih idej. Z analizo in glasbenim zapisom ptičjega petja se je ukvarjal vse od svojega 19. leta, ko so ptice postajale vodilni motiv mnogih njegovih skladb. Od leta 1960 dalje je v vsako svojo skladbo vtkal ptičje petje, zaigrano z različnimi inštrumenti, in s tem v resno glasbo vpeljal t. i. stil oisseaux (ptičji stil).

O KATALOGU PTIC

Za svoje temeljno in svetovno znano delo Katalog ptic je Olivier Messiaen napolnil na stotine zvezkov, v katere je zapisoval »nebesne zvoke« in jih imel kot osnovo za svoje skladbe. Ni čudno, da se je Olivier imel tako za skladatelja kot ornitologa. Zanimiv je videoposnetek na YouTubu, v katerem je pojasnil, kako je s pesmimi ptic sestavljal svojo glasbo ali drugi video o Oliverju v divjini, v katerem razlaga o svojih najljubših pevcih narave.

Cikel Katalog ptic, sestavljen iz 13 skladb za klavirski solo, je pisal med letoma 1956 in 1958. Vsak del tega cikla nosi naslov vrste ptice v regiji in prikazuje njeno življenjsko okolje, vzdušje in barve tega okolja, zvoke, temperaturo in vonj. Messiaenovo pisanje za klavir je zelo izvirno, ne samo v oponašanju ptičjega petja, marveč tudi v ustvarjanju ozračja in interakciji med njima. V tem smislu glasba preseže slikovitost in postane resnično umetniško delo. Sprva je ekstremnim pianističnim zahtevam tega cikla lahko ugodila le Messiaenova žena, Yvonne Loriod, prva izvajalka in tudi razlagalka dela.

Katalog ptic lahko poslušate na priloženi povezavi.
Seznam skladb v Katalogu ptic je po vrstnem redu cikla napisan s francoskimi, slovenskimi in latinskimi imeni ptic za lažje sledenje vsebini glasbe:
1. Le chocard des alpes, planinska kavka (Pyrrhocorax graculus)
2. Le loriot, kobilar (Oriolus oriolus)
3. Le merle bleu, puščavec (Monticola solitarius)
4. Le traquet stapazin, sredozemski kupčar (Oenanthe hispanica)
5. La chouette hulotte, lesna sova (Strix aluco)
6. L’alouette Lulu, hribski škrjanec (Lullula arborea)
7. La rousserolle effarvatte, srpična trstnica (Acrocephalus scirpaceus)
8. L’alouette calandrelle, kratkoprsti škrjanček (Calandrella brachydactyla)
9. La bouscarle, svilnica (Cettia cetti)
10. Le merle de roche, slegur (Monticola saxatilis)
11. La buse variable, kanja (Buteo buteo)
12. Le traquet rieur, črni kupčar (Oenanthe leucura)
13. Le courlis cendré, veliki škurh (Numenius arquata)

Zanimivo, da je Veliki škurh zadnji od trinajstih stavkov cikla, ki sicer v celoti traja dve uri in pol. Populacija velikega škurha se je od časa Messiaenove stvaritve v petdesetih do danes zmanjšala za skoraj 80 %! Odločitev Messiaena, da bo stavek Veliki škurh postavil na konec trinajstih stavkov Kataloga ptic, skoraj jasnovidno napoveduje tragedijo izginjanja vrste. Številna druga Messiaenova dela iz istega obdobja se običajno končajo s svetlobo in upanjem. Stavek Veliki škurh pa je temen in zapleten, ki ga vsaj z malo svetlobe izboljšuje očarljivost in vrednost naslovne ptice.


OLIVIER EUGÈNE PROSPER CHARLES MESSIAEN
Rojstvo: 10. december 1908 (Avignon, Francija)
Starši: Pierre Messiaen, Cécile Sauvage
Smrt: 27. april 1992 (Clichy)
Poklic: francoski skladatelj, organist, ornitolog, glasbeni učitelj, muzikolog, pianist, pisatelj

Olivier Messiaen je bil bolj vesten ornitolog kot katerikoli prejšnji skladatelj in večji glasbeni opazovalec ptičjega petja kot katerikoli ornitolog do konca 20. stoletja.