5 najštevilčnejših vrst ptic

Še samo nekaj dni nas loči od akcije Ptice okoli nas, ki bo to leto že devetič zapored. Danes vam na podlagi vaših opazovanj preteklih osmih let predstavljamo najštevilčnejše vrste ptic, ki se pojavljajo v naseljih, na vrtovih in v parkih.

2017_19_1_domaci_vrabec_bormihelic

Foto: Bor Mihelič

1. Domači vrabec Passer domesticus
Domači vrabec je verjetno najbolje poznana ptica. To gre pripisati njegovi številčnosti in karakterju. So tiste brihtne ptice, ki glasno sčebetajo, v skupinah poletavajo naokoli in iščejo nekaj za pod kljun. Saj veste, več oči več vidi! Če bi jih opazovali dlje časa bi kaj hitro ugotovili, da so prava banda, ki včasih spominja na kakšne prizore iz starih vesternih filmov! Danes je domači vrabec, ki sicer izvira iz vzhodne Azije, človekov spremljevalec v naseljih od obale pa do gorskega sveta. V Sloveniji je zelo pogosta celoletna vrsta, v zadnjih desetletjih pa njegova populacija žal upada.

2017_19_1_velika_sinica_gregorbernard

2. Velika sinica Parus major
Sinica je v primerjavi z vrabcem nekoliko bolj umirjena in samotarska. V bližini krmilnice se glasno oglaša, včasih tudi kakšno zapoje. Pogosto obiskuje krmilnice, kamor hitro smukne, odnese kakšno seme in ga na bližnjem drevesu poje. Kadar krmilnico zasede banda vrabcev se ona posluži pogače ali visečega sadja, saj vrabci takšnih akrobacij ne zmorejo! Velika sinica je največja in najpogostejša evropska sinica, ki ji ustrezajo razredčeni iglasti in listnati gozdovi, parki in vrtovi. Spomladi ji lahko pomagamo z namestitvijo gnezdilnice, pozimi pa je pogosta obiskovalka krmilnic.

2017_19_1_siva_vrana_gregorbernard

3. Siva vrana Corvus cornix
Ste vedeli, da so vrane ene najbolj inteligentnih ptic in živali na svetu? Zelo rade se igrajo, pri iskanju in nabiranju hrane pa si lahko pomagajo z orodjem in prepoznavo kompleksnih vzorcev! Zato ni prav nič čudno, da so tako dobro prilagojene na življenje blizu ljudi. Kljub temu bi življenjski prostor sive vrane težko natančno opisali, saj živi skoraj povsod. Ni je le v obsežnih strnjenih gozdovih in visokogorju. Njihova prehrana je zelo pestra, najbolj pa jim tekne tista, ki jo za seboj pustimo ljudje. Prav zato so vrane celo zelo koristne, saj opravljajo vlogo komunalne službe!

2017_19_1_domaci_golob_evavukelic

Foto: Eva Vukelic

4. Domači golob Columbia livia domestica
Domnevno naj bi bil domači golob potomec udomačenega skalnega goloba (Columba livia), ki je v 11. stoletju gnezdil v hišah. Golobe je človek že od nekdaj gojil, jih imel za hrano ali pa jih je uporabljal za prenašanje sporočil, njihove iztrebke pa za kmetijske in tudi vojaške namene. Danes jih gojijo za tekmovanja in razstave. So zelo zaupljivi na mestnih trgih, tržnicah in v parkih, kjer jih ljudje hranijo. Ker golobi zlahka pridejo do hrane, jih v nekaterih evropskih velemestih gnezdi tudi po več tisoč. Pri nas so številčnejši v mestih, na podeželju pa veliko manj.

2017_19_1_scinkavec_gregorbernard

5. Ščinkavec Fringilla coelebs
Ščinkavec je naša najmanjša in najpogostejša vrsta ščinkavca. Poleti njihovo petje odmeva po gozdovih in parkih, kjer samci označujejo svoje teritorije in privabljajo samice. V zimskih mesecih radi obiskujejo krmilnice, kjer pa se raje prehranjujejo na tleh pod krmilnico, kot v krmilnici sami. Če so v poletnih mesecih nekoliko bolj samotarski, pa se pozimi radi združijo v večje jate, ki lahko spominjajo na kakšno »vrabčjo bando«.

Medtem ko so vrste na prvih štirih mestih trdno zasidrane, si peto mesto ščinkavec pogosto deli, v nekaterih letih pa ga celo izpodrinejo kos, poljski vrabec, lišček ali plavček. Vse vrste se pogosto zadržujejo v bližini naših domov in redno obiskujejo krmilnice, zato je težko napovedati, kaj bo priesla letošnja zima. Najbolje, da slednje ugotovimo kar skupaj, kajne?

Pred nami je vikend, v ponedeljek pa gre zares! Lepo vas vabimo k udeležbi v tokratni akciji Ptice okoli nas, ki bo trajala od ponedeljka, 23. do nedelje, 29. januarja 2017. Vse kar morate storiti je, da si v tem tednu vzamete pol ure časa in opazujete ptice okoli svojega doma. Svojih opazovanj ne pozabite zapisat in nam jih kasneje sporočit. Navodila in informacije o akciji najdete TUKAJ.

Ptice okoli nas – kaj ste nam sporočili v letu 2016?

Številni ornitologi vestno opazujemo ptice okoli svojih domov, vendar se nam zmerom poraja vprašanje »Katere vrste opazujejo drugod?«. Prav zato se vsako leto v akciji »Ptice okoli nas« po pomoč obračamo na vas. Sporočite nam vaša opazovanja, mi pa vam obljubimo, da bomo vsa opazovanja povzeli in vam sporočili, katere ptice se pojavljajo okoli naših domov, dogovorjeno?

Da si boste lažje predstavljali, vam kar na tem mestu sporočamo, kako se je iztekla akcija »Ptice okoli nas« v letu 2016. Skupaj z nami je svoja opazovana delilo 781 ljudi. Še posebej navdušujoče je, da je ptice opazovalo veliko otrok v vrtcih in šolah. Ptice so tako v okviru akcije spoznavali v 31 vrtcih in šolah, sodelovalo pa je 525 učencev in učenk. Verjetno pa vas že zanima, kaj smo v tednu opazovanja opazili na naših vrtovih, balkonih in pakih, kaj ne?

2017_19_1_top3_ptice_2016

2017_19_1_stevilcnost2016

Številčnost nekaterih vrst ptic v naseljih v zadnjih osmih letih.

Skupaj smo našteli kar 10.182 osebkov, ki so pripadali 52 vrstam ptic. Najštevilčnejši in že vrsto let nepremagan je ostal domači vrabec, temu pa sta sledila siva vrana in velika sinica. Pa naj kdo reče, da rek »V številu je moč!« ne velja? Vrabci so prav lep dokaz, da jim prilagodljivost, iznajdljivost in sodelovanje deluje v prid!

Kot vsako leto, ste nam sporočili tudi nekaj zelo zanimivih opazovanj, ki so vredne omembe. Na Gorenjskem ste opazovali planinskega orla in sokola selca, medtem ko ste na Štajerskem odkrili prezimovališče malih uharic, kjer je »dopustovalo« 27 sov.

Bomo z opazovanji ptic v naši okolici nadaljevali? Dajmo!

Do pričetka letošnje akcije nas loči samo še nekaj dni! Več informacij najdete na tej POVEZAVI.

Mestne lastovke so sedaj varne

Leta 2015 je na stavbi Glavni trg 17–19 c v Mariboru gnezdilo okoli 140 parov mestnih lastovk (Delichon urbica. Toda tekom gnezdenja so gnezda redno plenile sive vrane. Lahek dostop do gnezd so jim omogočale pred dvema letoma nameščene varovalne police, ki bi naj preprečevale padanje iztrebkov na pločnik.

Omenjene police so bile nameščene samo okrog 30 centrimetrov pod gnezdi, kar je preblizu. Ker lastniki stavbe in lokalov niso mogli znova financirati znižanja polic, smo se odločili, da akcijo izvedemo kar člani Štajerske sekcije DOPPS. Ker gre za visoko stavbo in dela na višini, smo naročili avto-dvigalo, z akcijo pa smo zaradi bližajoče gnezdilne sezone pohiteli in 3. aprila dela tudi izvedli.

»Delo smo opravili v dobrih 6 urah, v beton izvrtali 150 lukenj in pritrdili prav toliko vijakov, s tem pa znižali varovalne police za 60 centimetrov. Stanko Jamnik je priskrbel štiri baterijske vrtalnike in 5 dodatnih baterij, ki so komaj zadostovale za dokončanje dela. Darkotu Vogrinu, ki nam je priskrbel avto-dvigalo se za neposredno pomoč pri delu in razumevanje problema iskreno zahvaljujemo.« je povedal Franc Bračko, koordinator akcije in izvedbe del.

Izvedbo akcije je sofinancirala Mestna občina Maribor.

2016_7_11_mom_logo

Ptice okoli nas v letu 2015

Ptice so živa bitja, katerim se skoraj ne moramo izogniti, kjer koli pač smo. Pa naj si bo to gozd, mlaka, velemesto, odprto morje ali podzemna jama. Ptice, tako kot ljudi, najdemo skoraj povsod! In kaj je boljši način za proučevanje ptic, kot pomoč vseh vas, ki se s pticami srečujete vsak dan v okolici doma, službe, na izletu ali počitnicah? Danes je vloga širše javnosti v raziskovalnih dejavnostih vse večja, hkrati pa vse pomembnejša. Z vsem dostopno tehnologijo in preprosto zastavljenimi raziskavami povsod po svetu skupaj ugotavljamo, kako se godi nam in organizmom okoli nas.

Z akcijo »Ptice okoli nas« želimo pridobiti podatke o številčnosti tistih vrst ptic, katere srečujemo skoraj vsak dan. Sodeluje lahko prav vsak, s tem pa želimo spodbuditi čut za naravo in nas nekoliko približati pticam. Kaj hitro boste spoznali, da poznate več vrst ptic, kot jih lahko preštejete na prste obeh rok!

Kaj ste nam sporočili v letu 2015?

V zadnjem tednu januarja 2015 smo skupaj že sedmič preštevali ptice v naseljih. Tokrat se je akcije udeležilo 995 opazovalcev. Opazovanje so organizirali v 30 vrtcih in šolah, kar je pritegnilo 639 otrok. Ti so tako imeli priložnost pobližje spoznati ptice in prispevati k raziskavi, ki temelji na tem, da je raziskovalec lahko prav vsak (angl. Citizen Science).

V enem tednu akcije smo skupaj prešteli 17.232 ptic, ki so pripadale 58 vrstam. Tri najštevilčnejše vrste so bile domači vrabec (Passer domesticus), velika sinica (Parus major) in siva vrana (Corvus cornix). Med zanimivejšimi in redkejšimi vrstami so izstopali brezovček (Carduelis flammea), planinska kavka (Pyrrhocorax graculus), srednji detel (Dendrocopos medius) in povodni kos (Cinclus cinclus).

Obširnejše poročilo o akciji Ptice okoli nas v letu 2015 si lahko preberete tukaj: Ptice okoli nas v letu 2015 (pdf)

TOP3_risbe

7 let štetji in opazovanj, 7 setov podatkov

Letošnje leto je bilo sedmo zapovrstjo, ko smo skupaj preštevali ptice okoli nas. Teh sedem let bi lahko na hitro strnili v nekaj kratkih ugotovitev, vendar se bojim, da bi morda kateri vrsti storili krivico. Morda se sedem let sliši veliko, vendar smo z raziskavo šele na začetku, se učimo, vadimo in pridobivamo znanje. Počakajmo še kakšno leto več, pa se bomo lahko ozrli nazaj in morda z zagotovostjo zatrdili »Velikih sinic je vsako leto več!«. Trenutno smo na zelo dobri poti, vaši podatki so vsako leto boljši ter bolj zanimivi, slednjih pa je tudi vsako leto več.

Na tem mestu se vsem, ki ste sodelovali v letošnji akciji lepo zahvaljujem za vaš trud in upam, da ste ob opazovanjih ptic neizmerno uživali. Tiste, katerim vam je branje tega poročila zbudilo zanimanje pa vabim, da se nam v akciji pridružite tudi prihodnje leto. Mi se že pripravljamo in kujemo nove načrte!

Ptice okoli nas bomo opazovali tudi v letu 2016

To zimo bo akcija potekala v tednu od ponedeljka, 25. januarja, do nedelje, 31. januarja 2016. Navodila in več informacij najdete na naši spletni strani v zavihku Ptice okoi nas. Vabljeni k sodelovanju!